علل شایع آسیب های دندانی چیست؟
نوشته شده توسط : یک دوست

سلامت طولانی مدت این دندان به طور کلی ضعیف است، بنابراین دندانپزشک یا متخصص ریشه شما ممکن است گزینه های درمانی دیگر را با شما در میان بگذارد.

درمان ترومای دندان

با مطب دندانپزشکی ما در برامپتون تماس بگیرید، ما همیشه خوشحالیم که به شما کمک کنیم.
لطفاً جهت دسترسی به لیست بهترین دندانپزشک کلیک کنید
شکستگی پیچیده دندان به این معنی است که تمام لایه‌های دندان تحت تأثیر تروما قرار می‌گیرند، از جمله آسیب به تاج بالینی، قرار گرفتن در معرض عاج زیرین و بافت‌های پالپ. روش‌های درمانی برای چنین ضربه‌ای بسته به میزان آسیب دندانی می‌تواند پیچیده و زمان‌بر باشد.

برای دندان های دررفته، ممکن است ظرف چند روز پس از آسیب، کانال ریشه لازم باشد. برای موارد پیچیده تر ترومای دندانی، ممکن است به آتل دندان یا اقدامات دیگری نیاز داشته باشید. مهم نیست که چه، درمان سریع کلیدی برای بهترین نتایج برای ترومای دندان است. شکستگی دندان عمدتاً در کودکان و جوانان رخ می دهد و 5 درصد از آسیب های ناشی از ضربه را تشکیل می دهد. مدیریت شکستگی دندان نیاز به تشخیص دقیق، برنامه ریزی درمانی و پیگیری منظم دارد.

رباط پریودنتال اغلب له می شود و این باعث اختلال در جریان خون و عصب دندان می شود. به بیماران دستور داده می شود که ظرف 24 ساعت با دندانپزشک پیگیری کنند. دندانپزشک ممکن است انتخاب کند که دندان را به صورت عملی تغییر دهد، دندان را با کشش ملایم تغییر مکان دهد، یا اجازه دهد که دندان به خودی خود تغییر مکان دهد. در مطالعه ما، بیمارانی که در عرض 1 تا 3 ساعت پس از ضربه تحت مشاوره اورژانسی قرار گرفتند، هیچ عارضه ای نداشتند. با این حال، 10٪ از بیمارانی که در همان روز تروما مشاوره می کردند، در 3 ماهگی تحلیل ریشه خارجی داشتند. به این ترتیب بیماران به مدت 1 تا 3 روز در 3 ماهگی تحت آنکیلوز، 3 ماهگی تحلیل جایگزین، 4 هفته تحلیل سطحی و 4 هفته یا 3 ماهگی تحلیل ریشه خارجی قرار گرفتند.

15،16 بنابراین، رعایت یک برنامه یادآوری و هر بار آزمایش هر دندان درگیر در تروما بسیار مهم است. جدول 1 و جدول 2 نرخ های فراخوان توصیه شده را برای اکثر آسیب های دندانی رایج نشان می دهد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر از سایت کلینیک سیمادنت بازدید نمایید
عدم پاسخ به تست های حیاتی تا سه ماه غیرمعمول نیست و عدم پاسخ به تست های حیاتی همیشه نشان دهنده نیاز به درمان ریشه نیست - به خصوص در دندان های جوان و نابالغ.

آسیب های تروماتیک دندان می تواند در افراد در هر سنی و در هر سطح فعالیت رخ دهد. علت ممکن است تصادف رانندگی، افتادن از پله ها، یا آرنج به صورت در حین بازی بسکتبال باشد. مانند بسیاری از انواع درمان های دندانی، هدف اولیه در درمان آسیب تروماتیک دندان، حفظ دندان های در معرض خطر از دست دادن، و بازگرداندن آنها به عملکرد کامل و ظاهر طبیعی است. در بسیاری از موارد، تفاوت بین حفظ و از دست دادن دندان به انجام اقدامات مناسب در عواقب فوری آسیب بستگی دارد. در اینجا چند دستورالعمل در مورد نحوه جلوگیری از آسیب های دندانی مرتبط با ورزش و اقداماتی که پس از وقوع آسیب دندان انجام دهید، آورده شده است.

چنین صدماتی، اگر ماهیت جزئی داشته باشند، می‌توانند در خانه با ضدعفونی کردن محل زخم و سپس اعمال فشار مستقیم و اعمال وازلین به بافت‌های نرم در خانه درمان شوند. داروهای مسکن بدون نسخه نیز ممکن است برای کنترل درد نشان داده شوند. پارگی های بزرگتر بافت نرم ممکن است نیاز به مداخله از طریق بخیه داشته باشند که به روند بهبودی کمک می کند.

در این صورت تاخیر در درمان ریشه در مرحله اورژانسی توصیه می شود. درمان ریشه فقط زمانی باید انجام شود که علائم نکروز پالپ، تحلیل ریشه و/یا توقف رشد ریشه تایید شود. هنگامی که تشخیص تأیید شد و عوارض جدی‌تر - مانند مشکلات CNS و شکستگی‌های فک یا سایر استخوان‌های صورت - رد شد، پزشکان باید مرحله اورژانسی درمان را آغاز کنند. هدف از درمان باید حفظ یا بازیابی شادابی پالپ در دندان های آسیب دیده باشد. این به این دلیل است که ترومای دندانی اغلب در نوجوانان یا نوجوانان جوانی اتفاق می افتد که دندان ها هنوز به طور کامل رشد نکرده اند و رشد ریشه بدون پالپ حیاتی متوقف می شود. اثربخشی مدیریت آسیب های دهان و صورت در دندانپزشکی کودکان به تشخیص سریع و دقیق و به دنبال آن درمان مناسب برای بهبود پیش آگهی بستگی دارد.

دندان هایی که بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند، دندان های ثنایای فک بالا هستند. شکستگی های بدون عارضه تاج با پوشاندن عاج نمایان و با قرار دادن یک ترمیم زیبایی درمان می شوند. شکستگی‌های پیچیده تاج که شامل پالپ دندان می‌شوند معمولاً نیاز به درمان ریشه دارند. شکستگی های ریشه تاج و شکستگی ریشه معمولاً نیاز به درمان گسترده دندانی دارند.

حقایقی در مورد آسیب های ناشی از ضربه دندان

ممکن است یک دارو در دندان قرار داده شود و سپس کانال ریشه دائمی در تاریخ بعدی پر شود. مدت زمانی که دندان خارج از دهان بود و نحوه نگهداری دندان قبل از رسیدن به دندانپزشک ممکن است بر نوع درمان شما تأثیر بگذارد. شما باید با پزشک خود تماس بگیرید تا ببیند آیا تقویت کننده کزاز ضروری است یا خیر.

صرف نظر از علت، قربانیان ضربه های دندانی اگر سریع عمل کنند و درمان مورد نیاز خود را فورا دریافت کنند، شانس بیشتری برای بهبودی دارند. در دندانپزشکی MINT در دالاس و هیوستون، TX، ما متوجه شدیم که برای بیماران مهم است که بدانند چگونه در شرایط اورژانسی دندانپزشکی عمل کنند. اگر مشکلی دارید، مانند لثه‌های کبود شده یا دندان از موقعیت خود خارج شده است، مطب ما می‌تواند شما را درمان کند. با ما تماس بگیرید تا نحوه بهبودی پس از آسیب تروماتیک دندان را بیاموزید. درمان خاص برای ترومای دندانی شما به نوع، شدت و محل تروما بستگی دارد. برای دندان شکسته یا بریده شده، ممکن است قطعه شکسته را بتوان دوباره وصل کرد یا ممکن است نیاز به پر کردن داشته باشد.





:: موضوعات مرتبط: خدمات دندانپزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1345
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: